Kategoria: Programowanie (wszystkie)

Aplikacje typu „Flex”, czyli przeznaczone na platformę Adobe AIR można tworzyć na 3 sposoby:

  • pisać kod bez wspomagania np. w notatniku (cały Flex SDK z kompilatorem jest darmowy),
  • tworząc je jako animacje w Adobe Flash w wersji CS4 lub wyższej,
  • używając najnowszego dzieła Adobe, czyli Flash Builder 4.5

Pierwsze rozwiązanie jest dobre jeśli chodzi o tworzenie stron HTML, które później będą pakowane jako aplikacje AIR. Niestety nie działają one na platformy mobilne. Na pulpicie zachowują się jako malutkie okna przeglądarki (z niewielkimi różnicami jeśli chodzi o JS).

Adobe Flash CS4 daje bardzo dużą swobodę w tworzeniu aplikacji, dlatego polecam go zwłaszcza twórcom gier. W internecie można znaleźć kompletne biblioteki/przykłady dla urządzeń mobilnych (obsługa kamery, czujnika przyspieszenia, kompasu).

Zaletą Flash Builder 4.5 jest duża ilość komponentów, dzięki którym aplikacje są bardziej jednolite. Tworzenie przycisków, list czy formularzy jest błyskawiczne – wystarczy przeciągnąć interesujący nas komponent lub wpisać linijkę kodu. Do komponentów można tworzyć „skiny”, czyli zmieniać im wygląd. FB posiada również wbudowany mechanizm do integracji z bazami danych (BlazeDS, ColdFusion, LCDS) i web-serwisami (XML, WSDL, JSON, PHP).


Adobe Integrated Runtime (AIR) to wieloplatformowe środowisko uruchomieniowe dla aplikacji zbudowanych przy użyciu Flash, Flex, HTML i AJAX. Główną zaletą tego środowiska jest jego dostępność na platformy mobilne (iOS, Blackberry Tablet OS, Android) oraz platformy typu desktop (Windows, Mac OS, Linux). Dzięki temu pisząc jedną aplikację możemy uruchomić ją na telefonie, tablecie, komputerze lub telewizorze.. przynajmniej w teorii. Przyjrzyjmy się więc bliżej:

Desktop:

Od wersji 2.7 AIR nie będzie wydawany na systemy unixowe, ponieważ Adobe uznało, że 1% rynku to za mało, żeby się męczyć.. szkoda. Można jednak pobrać starszą wersję 2.6 – jak na razie wszystkie programy pod nią działają. Zostaje więc Windows i Mac.

Apple iOS:

AIR działa na Apple iPhone 3GS, iPhone 4, iPod Touch (3. i 4. generacji) oraz iPad. Wykupując dodatkowy certyfikat developerski od Apple można tworzyć aplikacje na tą platformę.

Android:

To bardzo popularny system – zwłaszcza na tańszych tabletach. Niestety na nich nie uruchomimy Adobe AIR. Wymagania sprzętowe, czyli określony typ procesora (Cortex A8) znacznie ogranicza listę obsługiwanych urządzeń. Pełną listę znajdziemy pod tym adresem. Niestety ceny tych modeli zaczynają się od 1500zł.


26-09
2011

Anime Manager

Anime Manager (w skrócie AnimeMgr) to program do zarządzania kolekcją filmów (seriali).
Razem z Adamem Stusem napisaliśmy go na własne potrzeby - myślę, że wam też się przyda.
Program został napisany w javie, dzięki czemu powinien być zgodny z różnymi systemami operacyjnymi.

Fot.1 Wygląd programu
Wskazówka:
Aby zobaczyć stronę projektu kliknij "czytaj dalej".

Program napisałem na zaliczenie Podstaw Informatyki na Politechnice Warszawskiej. To mój pierwszy program w MS Visual C++ 2007 i został w całości napisany w C++/CLI, czyli .NET Framework.

Fot 1. Symulator Maszyny Turinga